Udostępnij:

pumptrack 1

Na początku marca br. na stronie gminy Postomino pojawiło się bardzo ciekawe zamówienie publiczne.  Nowy pomysł lokalnych władz powinien ucieszyć rowerzystów, gdyż owe zamówienie publiczne to budowa toru PUMPTRACK w Jarosławcu!

 

Co to jest pumptrack?


Na stronie Wikipedii czytamy, że pumptrack (ang. pump track) to specjalnie przygotowany niewielki tor łączący jazdę jednośladem (zwykle rowerem) i wszechstronny trening. Zbudowany jest on z szybkich zakrętów i muld. Wyrabia on u użytkowników refleks, zmysł równowagi oraz kondycję. Pierwsze pumptracki powstały w latach 70./80. XX w. jako trasy dla rowerzystów BMX.

Celem przedsięwzięcia w Jarosłąwcu jest rozszerzenie i urozmaicenie infrastruktury wypoczynku oraz rekreacji na terenie nadmorskiej miejscowości.

Przetarg na budowę tego toru rowerowego w Jarosławcu został ogłoszony w postaci "zaprojektuj i wybuduj". Oznacza to, że wykonawca będzie sam projektował tor według konkretnych wytycznych.

pumptrack 2

zdjęcie: www.pumptracks.nl

W dokumentacji przetargowej czytamy, że: tor ma powstać na działce nr 173/2 w Jarosławcu. Jest to dobrze znana działka w centrum Jarosławca – na niej znajduje się plac koncertowy. Od razu uspakajamy, że nie cała działka jest przeznaczona pod budowę toru rowerowego. Jedynie fragment od strony szkoły o powierzchni około 500 m2. A cały plac koncertowy składa się z kilku działek o łącznej powierzchni około 2,5 ha

Planuje się, aby teren był ogrodzony. W obszarze rekreacyjnym ma zostać zaprojektowany tor rowerowy typu pumptrack z charakterystyczną strefą bezpieczeństwa. Po za nią przewiduje się również miejsce na strefę wypoczynku oraz posadowienie tablicy informacyjnej z regulaminem toru.

Uwaga! Zamieszczone zdjęcia oraz film do tego artykułu są poglądowe i nie odzwierciedlają planowanego toru rowerowego w Jarosławcu!

Przedsięwzięcie ma na celu zagospodarowanie fragmentu działki o numerze ewidencyjnym 173/2 w miejscowości Jarosławiec, poprzez rozszerzenie oferty sportowo-rekreacyjnej oraz dostarczenie mieszkańcom oraz turystom innowacyjnego obiektu rekreacyjnego. Budowa tej infrastruktury wpłynie także na podniesienie walorów turystyczno-rekreacyjnych miejscowości Jarosławiec i gminy Postomino.

Obiekt będzie dostępny dla wszystkich grup wiekowych mieszkańców i turystów przeznaczony do doskonalenia techniki jazdy na rowerze, również w charakterze wyczynowym. Tor składa się z profilowanych pasm jezdnych na których występują garby (muldy) oraz profilowanych zakrętów (band) ułożonych w sekwencje umożliwiające rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez konieczności pedałowania. Serie muld wraz z bandami tworzą zamkniętą pętlę. Zakłada się taki kształt oraz konstrukcje i wykończenie toru, aby zapewnić możliwość bezpiecznego opuszczenia pasma ruchu.

Prace projektowe powinny obejmować swoim zakresem także miejsce wypoczynku zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie pasma jezdnego i dające wgląd w cały przebieg toru. Miejsce to powinno stwarzać enklawę integrującą użytkowników i zachęcać do przebywania w jej obszarze. Plac wypoczynku powinien mieścić 4 ławki oraz do 10 szt. gazonów kwiatowych i zapewniać przestrzeń do swobodnego poruszania się użytkowników wraz z rowerami od strefy wejścia do stojaka rowerowego czy miejsca wejścia na pasmo jezdne toru.

pumptrack 3

zdjęcie: www.pumptracks.nl

Dojścia i dojazdy

Obecnie teren działki dostępny jest od strony ul. Dorszowej. Planuje się w kolejnym etapie inwestycji wykonanie zejścia oraz podjazdu dla niepełnosprawnych od strony ul. Bałtyckiej.

Parametry toru:

  1. Długość pasm jezdnych toru (potocznie rozumiana jako dł. toru) - minimum 60 mb,
  2. Szerokość użytkowa pasm jezdnych - minimum 1 m,
  3. Wysokość typowych przeszkód (muld napędzających) - od 40 do 90 cm,
  4. Wysokość zakrętów (band) - od 90 do 120 cm,
  5. Ilość przeszkód typu mulda (w tym muldy wyjściowa i wejściowa zakrętu) – minimum 20,
  6. Ilość profilowanych zakrętów - minimum 4,
  7. Ilość pompek rozpędowych - minimum 10

Powyższe parametry należy uznać jako wyjściowe do wykonania projektu budowlanego. Parametry dotyczące muld i zakrętów muszą być dostosowane do długości toru i dobrane w taki sposób, by spełniały wszystkie kryteria właściwe dla bieżni pumptrack. Tor powinien posiadać cechy rekreacyjnego toru rowerowego, z przeznaczeniem dla osób początkujących na nim jazdę oraz posiadać parametry toru sportowego, umożliwiającego przeprowadzenie na nim zawodów sportowych.

Termin zakończenia realizacji budowy pumptracka w Jarosławcu został zaplanowany na 15 czerwca 2018 r.

Zdjęcia zamieszczone w artykule są poglądowe i nie odzwierciedlają projektowanego toru rowerowego w Jarosławcu.

pumptrack 4

zdjęcie: www.pumptracks.nl

 

Podziel się informacją

Masz ciekawą informację? Widziałeś coś nadzwyczajnego? Zrobiłeś świetne zdjęcie?

Podziel się z nami swoją informacją o Jarosławcu, prześlij zdjęcie:

biuro@jaroslawiec24.pl

baner-facebook-jar24

Pogoda w Jarosławcu

zakatek baner sponsor

sponsor

Facebook

Template by JoomlaShine